Konkurs ogłoszono 15 grudnia 2005 roku podczas konferencji „Bramy Kraju”, dotyczącej marketingu miast i regionów. Był on poświęcony witaczom, czyli konstrukcjom promocyjno-reklamowym, ustawianym przy wjeździe i wyjeździe z miast. W zamyśle organizatorów rywalizacja o najlepsze witacze mogłaby zapoczątkować cykl konkursów na temat marketingu miejskiego, promujących najlepsze rozwiązania w tej dziedzinie.
Na konkurs zgłoszono 56 prac w trzech kategoriach:
– witacze istniejące
– witacze projektowane
– komercyjny produkt turystyczny
Podczas oceny jurorzy brali pod uwagę następujące cechy:
– estetyka (20%)
– kreatywność (30%)
– komunikatywność (20%)
– efektywność (30%)
W kategorii „Witacz istniejący” nagrodę zdobyło miasto Gdynia za witacz „Uśmiechnij się – jesteś w Gdyni”. Nagrodą jest kampania reklamowa na nośnikach AMS.
W kategorii „Witacz projektowany” nagrodę zdobyło miasto Bełchatów za witacz „Bełchatów – daj się skusić”. Nagrodą jest 20 000 zł na realizację projektu.
W kategorii „Komercyjny produkt turystyczny” nagrodzono gminę Kartuzy za projekt zagospodarowania turystycznego „Złotej Góry” w Brodnicy Górnej.
Nagrodą jest opracowanie kampanii promocyjnej od agencji Eskadra.
Organizatorzy dodatkowo przyznali specjalne wyróżnienie dla Ostrowa Wielkopolskiego za istniejące witacze z hasłem „Tu mieszkam” i postaciami znanych osób – mieszkańców Ostrowa.
Przedstawiciele zwycięskich miast i gmin otrzymali dyplomy i wyjątkowe statuetki ze szkła i granitu.
Piotr Parnowski, Prezes AMS i przewodniczący jury, tak podsumował konkursowe zmagania samorządów:
„Kiedy pierwszy raz postanowiliśmy przyjrzeć się polskim witaczom, wydawało się, że wprawdzie tego typu konstrukcji jest w kraju mnóstwo, ale najczęściej są one zaniedbane i nieciekawe. Konkurs pokazał, że jest całkiem sporo miast i gmin, w których myśli się jednak o witaczach i chce jak najlepiej powitać przyjezdnych. Zobaczyliśmy też, jak istotną rolę odgrywa otoczenie i kontekst, w którym jest usytuowany witacz. Nie zawsze i nie wszystkim udaje się trafić w dziesiątkę, ale widać wyraźnie, że poszukiwania trwają. I o to przecież chodzi. Prace nadesłane na nasz konkurs uzmysławiają też, jak trudną sztuką jest wymyślenie, a potem zbudowanie dobrego, skutecznego marketingowo witacza. Jak na pierwszy konkurs o tej tematyce, napłynęło bardzo dużo prac, co oznacza, że zainteresowanie marketingiem miejscowości jest spore. Gminy szukają sposobów na skuteczną promocję i warto im w tym pomagać.”