W Polsce poziom czytelnictwa spada z roku na rok. Najnowsze badania dowodzą, że przeszło połowa Polaków ma problemy ze zrozumieniem tekstu pisanego. Plakaty mają pokazywać korzyści płynące z czytania prasy oraz zachęcać do tego, by zajrzeć do kiosku i kupić codzienną gazetę, tygodnik bądź magazyn kulturalny. Powinny namawiać do czerpania przyjemności z kontaktu ze słowem drukowanym, do poszerzania horyzontów. Plakaty nie mogą reklamować konkretnych tytułów prasowych.
Współorganizatorem tej edycji konkursu jest Izba Wydawców Prasy. „To dobrze, że temat słabego czytelnictwa prasy w Polsce został również wywołany przez AMS. Cieszymy się, że ten temat ma szansę zaistnieć w reklamie zewnętrznej, ponieważ plakat uliczny w Polsce ma olbrzymią tradycję, wielką siłę oddziaływania” – mówi Maciej Hoffman, Dyrektor Generalny IWP.
Izba ufundowała dla autora najlepszego plakatu Nagrodę Specjalną w wysokości 5 tys. zł. Laureat nagrody głównej tradycyjnie otrzymuje nagrodę w wysokości 7 tys. zł. Wybrane prace będą eksponowane na nośnikach typu citylight w całej Polsce po rozstrzygnięciu konkursu, w lipcu i sierpniu 2005 r. Kampanii outdoorowej towarzyszyć będzie kampania prasowa.
Nowością po rozstrzygnięciu tej edycji konkursu będzie zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Agencji Reklamowych staż w wybranych agencjach reklamowych dla laureatów konkursu. „To doskonała zachęta dla młodych grafików, możliwość odbycia stażu w czołowych agencjach reklamowych będzie dla nich dodatkowym atutem. Sam temat trzeciej edycji jest żywy i bardzo aktualny. Daje szerokie pole do rozwinięcia wyobraźni” – mówi Janusz Górski, profesor gdańskiej ASP, kurator Galerii Plakatu AMS.
W jury tradycyjnie zasiadają przedstawiciele środowiska reklamowego, akademickiego i działający na rynku graficy.
Konkurs ma charakter otwarty. Prace można składać do 9 maja 2005 r.
Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Projekt ma na celu rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną i poprawę jej wizerunku poprzez promowanie dobrze zaprojektowanych plakatów. W 2004 roku zorganizowano dwa otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej. Pierwszy dotyczył promocji miast i regionów, drugi mówił o wandalizmie. Za dwa konkursy z 2004 roku Galeria Plakatu AMS zdobyła wyróżnienie w konkursie Media Trendy 2005 w kategorii marketing społeczny.
Patronem medialnym projektu jest miesięcznik BRIEF.