Oprócz nagrody głównej jury przyznało w tym roku aż sześć wyróżnień, które otrzymali: Anna Gawron i Dariusz Ogrodowczyk (za wspólny projekt), Jan Libera, Karolina Lubaszko, Natalia Łukianiuk, Wojciech Osuchowski oraz Magdalena Wosik.
– Na konkurs wpłynęło rekordowo dużo prac – ponad 700. Myślę, że najważniejszą tego przyczyną był aktualny i atrakcyjny temat tegorocznej edycji, ujęty w zabawnym haśle „Jedz ostrożnie!” – mówi prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Co szczególnie cieszy organizatorów, poziom projektów był wyższy niż w poprzednich latach. Równy dobry poziom prezentowały także plakaty zakwalifikowane przez jurorów do drugiej tury, dlatego wyróżnień w tej edycji przyznano aż sześć, o jedno więcej niż dotąd, a z wyborem pracy nagrodzonej główną nagrodą jury miało duży problem. Ostatecznie zwyciężył Michał Łącki, autor nieco diabolicznego w tonacji plakatu, przedstawiającego nabity na widelec serdelek, który za moment eksploduje jak bomba – dodaje.
Kilku autorów wyróżnionych projektów bije na alarm: Wojciech Osuchowski przywołuje znaną z polskich dróg ostrzegawczą planszę „Czarny punkt”, na której liczbę rannych i zabitych w wypadkach drogowych zastępuje procentem osób z nadwagą i otyłych, a Anna Gawron i Dariusz Ogrodowczyk w radykalnie prostej, literniczej pracy wołają: „Żyj”, a nie „żryj”. Jury spodobały się także dwa projekty, które wyróżniał lekko żartobliwy ton i elegancka forma graficzna: portret monstrualnego grubasa niemieszczącego się na mikroskopijnym krzesełku autorstwa Karoliny Lubaszko i szczerząca zęby (pomysłowo zrobione z widelca) trupia czaszka. Ten ostatni plakat, zaprojektowany przez Magdalenę Wosik, projektantka opatrzyła dwuznacznym hasłem: „Czy wiesz, co masz na widelcu”.
– Jeśli myślimy, że otyli ludzie mieszkają gdzieś daleko w Ameryce to jesteśmy, jak mawiał klasyk, w mylnym błędzie – mówi Katarzyna Bosacka, dziennikarka, autorka programu „Wiem, co jem”. – Już 49 proc. kobiet, 64 proc. mężczyzn i 25 proc. dzieci ma nadwagę lub otyłość. Wszelkie działania uświadamiające istotę zagrożenia są niezwykle cenne społecznie. Od lat staram się edukować widzów i czytelników w zakresie zdrowego żywienia. Dziękuję AMS-owi za tę akcję – dodaje.
Laureaci 19. edycji konkursu zostaną zaproszeni do finału przeglądu portfolio dla młodych twórców pod nazwą See&Say, organizowanego przez Klub Twórców Reklamy (KTR). Dzięki dodatkowej nagrodzie finaliści konkursu spotkają się z uznanymi pracodawcami i twórcami z wielu dziedzin kreatywnych. Każdy z uczestników będzie miał możliwość wyboru kilku ekspertów, którzy ocenią jego prace i przekażą mu swoje wskazówki.
W 2019 roku zwycięskie prace będzie można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce.
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawuje kancelaria notarialna Alicji Huziuk, partnerem konkursu jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Klub Twórców Reklamy (KTR), patronami medialnymi są: „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl, Gazeta.pl, Myfitness.pl, Radio TOK FM oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej: www.galeriaplakatu.ams.com.pl.