Blog / Zwyczaje zakupowe Polaków - pobierz raport

Dzisiejszy konsument jest wymagający, lubi wygodę i przywiązuje dużą wagę do jakości doświadczeń zakupowych.

Oczekuje spersonalizowanej oferty, która nie jest zdefiniowana kanałem dystrybucji. Koniec pandemii spowodował nie tylko tłumny powrót klientów do sklepów stacjonarnych, ale również zwiększenie ich uwagi na to, co dzieje się wokół nich. Mnogość komunikatów powoduje, że coraz większym wyzwaniem dla marketerów staje się efektywne dotarcie do konsumenta w odpowiednim czasie i miejscu.

To sprawia, że reklama Out-of-Home, którą trudno pominąć wzrokiem, może wpływać nie tylko na postrzeganie reklamowanej marki, ale również na pobudzanie zamiaru zakupu. Sprawdź w najnowszym raporcie AMS, jak wyglądają zwyczaje zakupowe Polaków.

Zakupy – tradycyjne czy online?

Sklepy stacjonarne są głównym kanałem zakupowym Polaków.  Codzienne zakupy stacjonarnie robi 89% osób. Czas spędzony w sklepach systematycznie się wydłuża. Aż o 21% zwiększyła się w 2022 roku średnia liczba wizyt statystycznego konsumenta w czołowych formatach handlowych.

Źródło: Proxi.cloud „Czy Polacy zmienili swoje zwyczaje zakupowe?” 02-2023


Udział sprzedaży przez Internet w Polsce wynosi tylko 7,9% i od listopada 2022 roku ma tendencję spadkową. Centra handlowe wygrywają jako miejsce zakupu większości kategorii produktowych, szczególnie w przypadku odzieży, obuwia i akcesoriów, czy kosmetyków i perfum. Zakupy online są częstsze jedynie w przypadku elektroniki, komputerów i książek.

68% dorosłych osób  w drodze do sklepu stacjonarnego zauważa reklamy OOH na zewnątrz oraz w miejscu sprzedaży.

Nieoczywiste wybory konsumenckie, czyli jak kupujemy?

Smartfon to dziś bezpośredni konkurent handlu tradycyjnego. Jest zarówno narzędziem do poszukiwania ofert, ale i finalizacji zakupu.

74% Polaków potwierdza, że do wizyty w sklepach stacjonarnych zachęcają ich informacje znalezione w sieci.

Konsumenci pomimo dużego zainteresowania zakupami online i szeregiem związanych z tym dogodności w coraz większym stopniu cenią sobie możliwość kupowania w sposób tradycyjny. 79% konsumentów dokonuje zakupów impulsywnych w sklepach stacjonarnych.

Źródło: BIG InfoMonitor / Rejest Dłużników „Quality Watch”, 10-2021; Kantar „Retail in Transformation: Impulse”, 10-2022

Reklama Out-of-Home na ścieżce zakupowej

Zakupy można robić w dowolnym czasie i miejscu, a OOH pełni rolę witryny sklepowej.

80% dorosłych potwierdziło, że podjęło działanie po zobaczeniu reklamy Out-of-Home, w tym dokonanie zakupu w sklepie.

Źródło: PML Group / iQ „80% Act in Response to OOH Ads”, 09-2022; Yotta / Starcom „QR kody w komunikacji z konsumentem”, 10-2022


Konsumenci częściej szukają produktów i kupują przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, czyli w świecie Out-of-Home. Reklamy Out-of-Home wpływają na zachowania związane z wyszukiwaniem online, a wiedza ta pozwala spojrzeć na OOH jako na być może jedyne medium, które może wypełnić lukę pomiędzy środowiskami online i offline.

OOH ma wyraźny wpływ zarówno na zakupy offline jak i online.

Konsumenci, którzy widzą reklamy OOH o 63% są bardziej skłonni do podjęcia związanych z marką działań online takich jak wizyta w sieci, wyszukiwanie, pobranie aplikacji.

51% osób wyszukało online reklamowaną na OOH markę, a następnie kupiło ją w realnym sklepie. Out-of-Home jest zatem idealnym medium wspierającym strategie omnichannel.

Źródło: Posterscope / WARC „OOH effectiveness”, 05-2021

Reklama Out-of-Home napędza pragnienia i zamiar zakupu

Treści ekranów DOOH w miejscu sprzedaży odgrywają kluczową rolę w decyzjach zakupowych. Cyfrowy kontent sprawia, że 26% klientów jest bardziej skłonna do zakupu, a 23% deklaruje powrót do sklepu.

Badania potwierdzają skuteczność komunikacji na DOOH w galeriach handlowych.

Akcje podejmowane  w internecie po zobaczeniu reklamy wykazały, że reklama Out-of-Home może być znacznie bardziej skuteczna w generowaniu wyników niż reklamy online.

  • o 250% wzrosła spontaniczna świadomość kampanii marki Wawel – klik.
  • 62% wzrosła świadomość marki Motorola – klik.
  • 60% osób, które widziały kampanię Digital Indoor rozważało zakup obuwia marki Deichamann – to aż dwukrotnie wyższy poziom deklaracji zakupu w porównaniu z tymi, którzy nie mieli kontaktu z reklamą – klik.

Chcesz wiedzieć więcej. Pobierz pełną wersję raportu tutaj.