Blog / EKO świadomość w wyborach konsumentów – pobierz raport

Rośnie świadomość ekologiczna Polaków oraz poczucie sprawczości, że decyzje zakupowe konsumentów mają realny wpływ na proekologiczne działania marek.

Marki, które chcą odnieść sukces, muszą oferować swoim konsumentom coś więcej niż tylko świetnej jakości produkty i usługi. W erze rosnącej świadomości ekologicznej, zrozumienie potrzeb oraz dopasowanie strategii spełniającej potrzeby konsumentów staje się kluczowym elementem sukcesu każdej marki. 

Jak SMART wykorzystać działania proekologiczne Polaków? Czym kieruje się 73% przedstawicieli Generacji Z podczas zakupów? Jakie są korzyści dostosowania strategii marketingowej do rosnących oczekiwań ekologicznych konsumentów oraz które medium reklamowe jest najbardziej ekologiczne? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w najnowszym raporcie AMS (materiał do pobrania na końcu  artykułu), który szczegółowo analizuje eko świadomość w wyborach konsumentów. Poniżej wybraliśmy kilka smaczków.

EKO-swiadomosc-w-wyborach-konsumentow

Rośnie świadomość ekologiczna Polaków

Niemal połowa Polaków zwraca uwagę na kwestie ekologiczne podczas zakupów, coraz więcej z nas ma świadomość wpływu swoich decyzji zakupowych na środowisko naturalne.

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 05-2023

Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do kwestii ochrony środowiska, zmieniając swoje przyzwyczajenia na bardziej proekologiczne. Kluczowe obszary, które budzą najwięcej uwagi, to jakość powietrza i wody oraz problematyka związana z plastikiem i odpadami chemicznymi. Badania pokazują, że 56% Polaków zmienia swoje zachowania konsumenckie z myślą o klimacie​.

Aż 86% Polaków oczekuje od firm, że będą angażowały się w działania proekologiczne.

Ponadto, co widać w badaniach, konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty od marek, które działają odpowiedzialnie. To wskazówka dla organizacji, iż zrównoważony rozwój ma wpływ na wartość marki podnosząc jej pozycję na rynku​.

Wpływ zrównoważonego rozwoju na wartość marki

W badaniach zapytano konsumentów, czy bardziej prawdopodobne jest, że skorzystają z produktów marki, która publicznie stoi po stronie danej sprawy dotyczącej np. poprawy zmiany klimatu. Ponad połowa Polaków przyznała, że tak. Konsumenci oczekują, że marki będą liderami w działaniach eko, dlatego zdecydowanie opłaca im się angażować społecznie.

Źródło: Edelman „2022 Edelman Trust Barometer Special Report: The New Cascade of Influence”, 06-2022

EKO wartości są szczególnie widoczne w grupie młodych konsumentów. 73% Millenialsów (osoby urodzone w latach 1981-19896) i 75% Zetek (osoby urodzone w latach 1995-2012) uważa, że świat znajduje się w kluczowym momencie, w którym trzeba zatrzymać negatywne zmiany klimatu. Zmiany klimatyczne to główna obawa Generacji Z  i Millenialsów.

Źródło: SW Research / Future Mind „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej”, 06-2023

42% młodych Polaków zwraca uwagę na to, jakie wartości wspiera firma lub osoba związana z produktem, który kupują.

Wiemy jak rośnie EKO świadomość w wyborach konsumentów, wiemy czego chcą konsumenci, na co zwracają uwagę, jakimi wartościami się kierują i czego się obawiają. No dobrze, a jak to wszystko teraz wykorzystać w strategii? Jak przełożyć na realne działania, zostać zauważonym i zapamiętanym? Czyli jak to zrobić SMART? Odpowiedź i kierunek to reklama Out-of-Home.

Dlaczego Out-of-Home? Ponieważ OOH to najbardziej ekologiczne medium reklamowe

Branża reklamowa OOH poczyniła postępy, aby media Out-of-Home były bardziej zrównoważone. Efekty tych prac są widoczne tuż za rogiem, m.in. na ulicy w postaci: EKO wiat, akcji sadzenia drzew, instalowania paneli słonecznych do zasilania oświetlenia, recyklingu zdemontowanych reklam czy przejścia na wyświetlacze cyfrowe. To są konkretne działania zmniejszające negatywny wpływ na środowisko.

Reklamy zewnętrzne, zarówno cyfrowe jak i klasyczne, emitują mniej dwutlenku węgla w przeliczeniu na wyświetlenie niż wszystkie inne media.

Kontrola nad łańcuchem dostaw i kompleksowymi operacjami umożliwia właścicielom mediów OOH działania na rzecz zrównoważonego rozwoju skutecznej niż w przypadku innych kanałów reklamowych. Out-of-Home to energooszczędne medium i bardziej zrównoważona platforma reklamowa dla marek niż inne typy mediów.

Najbardziej rozpoznawalną wśród Polaków ekologiczną formą reklamy zewnętrznej są EKO wiaty. Polacy znają ich proekologiczne działanie, dlatego coraz częściej zielone przystanki pojawiają się w budżetach obywatelskich miast. Wyposażone w energooszczędne panele oświetleniowe LED, zasilane ekwiwalentem certyfikowanej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, przyczyniają się do minimalizowania śladu węglowego i prośrodowiskowych działań reklamy OOH.

Dach EKO wiaty pokryty dywanem rozchodnikowym pozwala zmagazynować aż 150 litrów wody, obniżyć o około 15-20% zapylenie powietrza, rocznie zaabsorbować 7,2 kg CO2, obniżyć o 3-5°C temperaturę powietrza wokół przystanku w upalne dni. 150 EKO wiat redukuje rocznie 152 tony CO2 – tyle powietrza w ciągu roku oczyszcza aż 25 499 drzew (4,2 ha lasu)!

EKO wiaty są idealnym wyborem dla firm, które szukają konkretnych rozwiązań wpisujących się w strategię zrównoważonego rozwoju.

Znaczenie zrównoważonej reklamy

Kampanie OOH zawierające komunikaty dotyczące zrównoważonego rozwoju przynoszą markom wymierne korzyści, takie jak wzrost zaufania konsumentów do marki. 58% konsumentów preferuje marki przyjazne dla środowiska. Inwestowanie w przekazy dotyczące zrównoważonego rozwoju i nadawanie im priorytetu, zapewnia wzrost poziomu sympatii dla marki.

38% Polaków uważa, że firmę można uznać za ekologiczną, tj. dbającą o środowisko naturalne, jeśli decyduje się na ekologiczną formę reklamy (np. ekologiczny nośnik).

58% konsumentów preferuje marki przyjazne dla środowiska.

Zielone wiaty odgrywają ważną rolę w stymulowaniu ekologii i różnorodności biologicznej na obszarach miejskich. W Polsce największą liczbę zielonych wiat posiada AMS i jest to największy system EKO wiat w Europie Środkowo-Wschodniej.

Badania potwierdzają, że uwzględnienie reklamy Out-of-Home w działaniach firmy wpłynie pozytywnie na budowanie wizerunku zrównoważonej marki w oczach konsumentów. Aż 86% Polaków chce, aby firmy angażowały się w działania proekologiczne. Realizacja celów uwzględniająca np. reklamy na EKO wiatach jest bardzo konkretnym rozwiązaniem dla marek, które mają w swojej strategii zrównoważony rozwój.

Raport AMS „EKO świadomość w wyborach konsumentów” to kompendium wiedzy, które pomoże Ci dostosować strategię marketingową do rosnącej świadomości ekologicznej Polaków. Dowiedz się, jakie konkretne działania możesz podjąć, aby zyskać zaufanie i lojalność klientów.

Chcesz wiedzieć więcej. Pobierz pełną wersję raportu tutaj.