Dzisiejszy konsument nie funkcjonuje wyłącznie online lub offline, ani tylko w przestrzeni outdoorowej czy indoorowej.
Zintegrowane podejście stało się niezbędnym elementem współczesnego handlu. Kanały offline są równie istotne, co online, zarówno w kontekście sprzedaży, jak i komunikacji z konsumentem. Wyścig o uwagę wygrywają marki, które potrafią balansować pomiędzy maksymalizacją zasięgu, a częstotliwością kontaktu z przekazem reklamowym.
W naszym najnowszym raporcie znajdziesz gotowe rozwiązania, które pomogą zwiększyć efektywność reklamy. Dowiesz się, na co zwrócić uwagę oraz gdzie mogą pojawić się pułapki. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych faktów. Zachęcamy również do pobrania całego materiału, który znajduje się na końcu artykułu.
Nowa era handlu detalicznego: transformacja rynku
Handel detaliczny to dynamicznie zmieniająca się gałąź gospodarki. Cyfryzacja oraz ewoluujące potrzeby klientów wymuszają transformację i zmiany. Klienci oczekują oferty, poziomu obsługi i wrażeń zakupowych dostosowanych do ich potrzeb, niezależnie od tego, czy są zaangażowani w proces zakupu fizycznie, wirtualnie czy emocjonalnie.
Tradycyjne kanały sprzedaży przodują zarówno w odkrywaniu marek, jak i dokonywaniu zakupów. 91% sprzedaży w Polsce pochodzi z kanałów tradycyjnych
Po okresie wzrostu e-zakupów klienci ponownie wrócili do tradycyjnego modelu zakupowego. Walkę konkurencyjną wygrywają dzisiaj zwłaszcza te sklepy, które potrafią w elastyczny sposób pozyskać uwagę klienta, wykorzystując przy tym strategię omnichannel, tj. zarówno stacjonarną sprzedaż, jak i internetowe kanały sprzedaży.
Źródło: GUS, 08-2024
Konsumenci, którzy podczas pandemii przenieśli się do sieci, wrócili do sklepów stacjonarnych, a dyskonty w 2022 roku były najszybciej rozwijającą się częścią rynku, stając się trzecim co do wielkości kanałem sprzedaży.
Polski sektor retail: dynamika zmian i nowe trendy
Na dynamikę rynku wpływa powrót konsumentów do zakupów stacjonarnych, rozwój placówek sieciowych, debiuty nowych marek oraz uruchamianie nowych konceptów przez znane sieci handlowe.
W Polsce zakupy w sklepach stacjonarnych nadal pozostają zdecydowanie najpopularniejszym kanałem sprzedaży. Każdego dnia kupuje tam 16% Polaków. Na online decydują się raz na tydzień lub miesiąc. Na całym świecie zakupy mobilne stanowią 10% wszystkich transakcji dziennie, podczas gdy w Polsce tylko 4%.
W 2023 roku rynek handlowy zwiększył zasoby o ponad 450 tys. mkw. powierzchni
Konsumenci dokonujący zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online wydają od trzech do czterech razy więcej w porównaniu z osobami kupującymi wyłącznie w sklepach. Ponad 60% budżetu na zakupy Polacy wydają w galeriach handlowych – online tylko od 1% do 20%.
Przełom w strategiach marketingowych: działania cross-mediowe
W miarę wzrostu liczby mediów i fragmentacji odbiorców konieczne jest planowanie kampanii w różnych kanałach komunikacji. Strategie cross-mediowe są kluczowymi czynnikami sukcesu, nie tylko z powodu zapewniania zasięgu, ale także wykorzystania innych trendów na ścieżce sprzedaży, również w rozwoju e-commerce.
Świat znajduje się obecnie na przecięciu tego, co fizyczne i wirtualne – konsumenci przyjęli dwoistość doświadczeń podczas korzystania z mediów.
Coraz mniej czasu spędzamy w mediach z reklamami, a reklama Out-of-Home zajmuje coraz ważniejsze miejsce wśród preferencji konsumentów. OOH to medium o masowym zasięgu mające również zdolność do znacznego poszerzania zasięgu kampanii w miksie z innymi mediami.
Źródło: COMMB „OUT-OF-HOME IN THE MEDIA MIX” , 06-2023
OOH w media miksie: kluczowy element skutecznej strategii
Cyfrowy Out-of-Home napędza rozwój mediów detalicznych, zwłaszcza, że wielu sprzedawców detalicznych zaczyna inwestować w swoje placówki stacjonarne. Zyskuje na znaczeniu rola reklamy DOOH: IN & AT the stores, czyli w miejscu sprzedaży – bezpośrednio w sklepach lub na nośnikach w galeriach handlowych
Out-of-Home to potęga, która wzmacnia działania mediów cyfrowych, społecznościowych i tradycyjnych.
Pamiętaj!
- OOH zapewnia najwyższy poziom zapamiętania reklam
- Reklama OOH znacznie poprawia interakcję online
- Konsumenci, którzy widzą reklamy OOH o 63% są bardziej skłonni do podjęcia działań związanych z marką online
- 80% dorosłych osób potwierdziło, że w ciągu ostatniego roku podjęło działanie po zobaczeniu reklamy OOH
Chcesz wiedzieć więcej. Pobierz pełną wersję raportu tutaj.