Generacja Z to młode pokolenie, któremu marketerzy i media poświęcają najwięcej uwagi.
Oczywiste jest, że osoby z tej grupy demograficznej nie mogą żyć bez internetu, nie zapominajmy jednak o tym, że jednocześnie są odbiorcami ważnymi dla marek mediów Out-of-Home. Konsumpcja OOH ma bowiem charakter pasywny, to znaczy, że reklama OOH odbierana jest bez faktycznej decyzji o użyciu mediów. Warto uwzględniać reklamę Out-of-Home w kampaniach kierowanych do Generacji Z.
Kim jest Generacja Z?
Generacja Z nazywana również Pokoleniem Z, Zetkami, Zoomerami, iGeneracją, Zetami czy Post-millenialsami, to przeważnie grupa osób w wieku 9-24 lata, choć marketerzy najczęściej analizują młodzież w wieku od 16 do 24 lat.
Pokolenie Z to najsilniej rozwijający się rynek konsumencki w Europie i na świecie obejmujący młode osoby, które:
- są otwarte, zaangażowane społecznie i ekologicznie
- są skłonne wydawać więcej na produkty, które odzwierciedlają ich tożsamość
- są pierwszym cyfrowo natywnym pokoleniem
- potrafią jednocześnie być aktywni offline i online
- wykazują się sporą niezależnością finansową, potrafią być oszczędni i raczej unikają ryzyka w swoich decyzjach finansowych
- cenią styl i jakość
- ponad wszystko cenią autentyczność i przejrzystość
- pragną zachować niezależność i nie chcą być postrzegani przez pryzmat marek
Zdolność nabywcza Zetek jest olbrzymia, co powoduje, że marki, sprzedawcy i marketerzy traktują to pokolenie priorytetowo.
68% dorosłych na całym świecie twierdzi, że nastolatki i osoby w wieku studenckim mają wpływ na to, gdzie i jak robią zakupy.
Marki głęboko wierzą, że Zoomerzy będą w przyszłości stanowić trzon konsumentów, w tym również rynku luksusowego, bo nawet jeśli nie teraz, to w przyszłości mogą dysponować zasobnym portfelem.
Generacja Z na zakupach
Generacja Z nie różni się znacząco od starszych pokoleń w podejściu do kupowanych produktów. podejmowania interakcji społecznych. Zoomerzy choć nie potrafią żyć bez internetu, to jednak chętniej robią zakupy w sklepach stacjonarnych. Dlaczego? Odpowiedź jest dość prosta: bo traktują zakupy stacjonarne jako formę spędzania wolnego czasu albo podejmowania interakcji społecznych.
To m.in. dlatego można spotkać ich w gronie znajomych w galeriach handlowych, gdzie oprócz sklepów mają do dyspozycji gastronomię czy kino.
67% Generacji Z traktuje wyjście do centrum handlowego jako formę spędzania wolnego czasu, a 66% jako możliwość wspólnego wyjścia z rodziną i znajomymi.
Generacja Z w Polsce nie kupuje wyłącznie online. Zdecydowana większość produktów kupowana jest w sklepach stacjonarnych, co związane jest z potrzebą dotknięcia, wypróbowania produktu lub inspiracji do podjęcia finalnej decyzji przy półce sklepowej.
Generacja Z jest bardzo wrażliwa na autentyczność i chętniej sięga po marki zaangażowane społecznie.
73% przedstawicieli Generacji Z podczas zakupów kieruje się wyznawanymi wartościami.
60% osób z Pokolenia Z twierdzi, że jeśli stracą zaufanie do danej firmy, przestaną kupować jej produkty.
Markom opłaca się społeczne zaangażowanie oraz komunikowanie tego out of home.
Generacja Z jest out of home
Choć Pokolenie Z urodziło się z telefonem w ręku, to online nie jest jedynym medium z jakiego Zetki korzystają. Martwią się, że spędzają zbyt dużo czasu w internecie i czują, że korzystanie z mediów społecznościowych powoduje u nich niepokój. Dorośli z Generacji Z w wieku 18-24 lata rzadziej niż inne grupy korzystają także z auta podczas dojazdów do pracy, a znacznie częściej wybierają komunikację miejską, rower lub hulajnogę.
74% osób z Pokolenia Z poświęca na reklamy OOH minimum 1 godzinę dziennie swojej uwagi.
Konsumenci są dziś bardziej świadomi i częściej widzą reklamy OOH teraz niż dwa lata temu przed pandemią. OOH jest szczególnie dobry w docieraniu do młodych, miejskich odbiorców, bo to oni najwięcej czasu spędzają poza domem.
Pokolenie Z jest w zasięgu Out-of-Home średnio przez prawie dziesięć godzin tygodniowo, czyli dłużej niż spędzają na oglądaniu formatów telewizyjnych i video.
84% Zetek zwraca uwagę na reklamy OOH. Media Out-of-Home cieszą się bardzo wysoką akceptacją społeczną wśród wszystkich grup wiekowych, ale najbardziej wśród osób młodych w wieku 16-24 lata.
Do Generacji Z obraz mówi więcej niż 1000 słów
OOH doskonale łączy się z preferencjami Pokolenia Z dotyczącymi informacji wizualnych.
75% konsumentów zgadza się, że reklamowana w ten sposób marka jest bardziej ekscytująca.
84% osób potwierdza, że ambientowa reklama OOH jest bardziej zauważalna niż standardowe reklamy plakatowe.
W reklamie najbardziej przekonują Zetki: muzyka, niestandardowy pomysł, humor, design i oryginalność.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz cały raport!