Nagrodzony w konkursie Innovation System Informacji Pasażerskiej AMS jest już dostępny dla mieszkańców Poznania. Na digitalowych ekranach w wiatach przystankowych – Digital Citylight AMS – pasażerowie mogą śledzić w czasie rzeczywistym położenie wszystkich autobusów i tramwajów, które kursują do i z danego przystanku.
Aby zobaczyć mapę poruszających się pojazdów komunikacji miejskiej, wystarczy nacisnąć przycisk „zobacz więcej” na przystanku. W ten sposób każdy, kto jest na przystanku, może zobaczyć, gdzie jest jego autobus i w miarę potrzeb zmienić plan podróży. To użyteczne rozwiązanie zostało już wprowadzone w Krakowie i było bardzo dobrze przyjęte przez mieszkańców miasta. Projekt został też doceniony w dwóch branżowych konkursach – Innovation 2020 i Dobry Wzór 2020.
– Przykładamy dużą wagę do cyfryzacji tak, żeby wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mieli do dyspozycji bieżącą informację, zarówno w przestrzeni publicznej, czyli na przystankach lub węzłach komunikacyjnych, jak i w swoim miejscu pracy lub na smartfonie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania. – To dobra wiadomość, że pasażerowie miejskiej komunikacji otrzymali kolejne udogodnienie. Aktualna, czytelna i zrozumiała informacja pasażerska jest niezwykle istotnym elementem nowoczesnego transportu zbiorowego.
– Konsekwentnie realizujemy politykę Smart City i projektujemy usługi użyteczne dla mieszkańców polskich miast. Informacje, które były dostępne tylko w dedykowanych aplikacjach, przenieśliśmy na ekrany nośników Digital Citylight zamontowanych w wiatach przystankowych. W ten sposób zmniejszyliśmy barierę dostępności usług cyfrowych osobom, które na co dzień nie korzystają z aplikacji i usług tego typu w telefonach oraz wszystkim tym, którzy chwilowo stracili dostęp do internetu lub mają rozładowany telefon – powiedział Robert Bartoszcze, Dyrektor ds. Digital w AMS, odpowiedzialny za wdrożenie Systemu Informacji Pasażerskiej na przystankach.
– Ten projekt jest przykładem, jak w użyteczny sposób można wykorzystać otwarte dane ZTM Poznań – wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Dzięki otwieraniu i udostępnianiu danych mogą powstawać nowoczesne usługi ułatwiające funkcjonowanie w mieście. Tak się dzieje na całym świecie i cieszymy się, że Poznań też tak działa.
System Informacji Pasażerskiej jest dostępny na następujących przystankach w Poznaniu:
– pl. Wiosny Ludów na ulicy Strzeleckiej (kierunek Królowej Jadwigi), przystanek tramwajowy
– Wrocławska na ulicy Podgórnej (kierunek Al. Marcinkowskiego), przystanek tramwajowy
– Most Teatralny na ulicy Dąbrowskiego (kierunek Ogrody), przystanek tramwajowy
– Most Teatralny na ulicy Roosevelta (kierunek Pułaskiego), przystanek autobusowy
– Poznań Główny na ulicy Dworcowej (przystanek odjazdowy), przystanek autobusowy
– Poznań Główny na ulicy Matyi (kierunek Wierzbięcice), przystanek tramwajowy
– Wielka na ulicy Garbary (kierunek Estkowskiego), przystanek autobusowy
– Rondo Rataje na ulicy Krzywoustego (kierunek centrum), przystanek tramwajowy
– Fredry na ulicy Fredry (kierunek most Teatralny), przystanek tramwajowy
Za projekt Systemu Informacji Pasażerskiej w Krakowie AMS zdobył nagrodę w konkursie Innovation 2020 oraz został finalistą konkursu Dobry Wzór 2020 w kategorii Usługa.
Digital Citylighty to nośniki AMS łączące reklamę z funkcjonalnymi rozwiązaniami, na których prezentowany jest autorski kontent Cityinfo.