Blog / CASE: Jak wpisać się w trend smart city dostarczając usługę użyteczną dla pasażerów?

Aktualizacja 26 sierpnia 2020 r.

Klient 

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Start projektu

7 lutego 2020

Tło

Ze zleconych przez nas badań potrzeb i motywacji użytkowników komunikacji miejskiej, które zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie, wynika, że podróżującym przyświecają dwa główne cele:

  • Szybkość – pasażerowie chcą dojechać do celu możliwie jak najszybciej
  • Kontrola i wiedza – pasażerowie chcą na bieżąco dostawać informacje o zdarzeniach w mieście, poziomie natężenia ruchu, warunkach atmosferycznych czy poziomie smogu. Chcieliby mieć możliwie szeroki dostęp do tych informacji oraz wsparcie w procesie zmiany decyzji lub planów podróży po mieście.

Na rynku istnieje kilka mobilnych aplikacji, które umożliwiają pozyskanie informacji o dokładnych rozkładach jazdy, a także o konkretnej lokalizacji autobusów i tramwajów na mapie, o utrudnieniach na drodze. Niestety nie są one powszechnie wykorzystywane – zwłaszcza przez osoby starsze i te, które nie mają dużego doświadczenia z usługami cyfrowymi.

Wyzwanie

Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom podróżnym i stworzyć takie rozwiązanie, które byłoby:

  • dostępne dla wszystkich – nie tworzyłoby barier i wykluczeń cyfrowych
  • wygodne – było dostępne z poziomu wiaty przystankowej bez żadnego logowania, szukania i analizowania
  • pozwalające dokładnie przewidzieć naszą podróż – dostarczając wiedzy, gdzie jest pojazd na mapie miasta

Rozwiązanie

Stworzyliśmy Innowacyjny System Informacji Pasażerskiej na przystankach w Krakowie – informacje, które były dostępne tylko w dedykowanych aplikacjach, przenieśliśmy na ekrany nośników Digital Citylight, które są zamontowane w wiatach przystankowych. Teraz każdy pasażer w Krakowie może zobaczyć w czasie rzeczywistym, które autobusy i tramwaje są w pobliżu przystanku i dokładnie kiedy dojadą na miejsce – przypomina to mapę kontroli ruchu poruszających się po ulicach miasta pojazdów komunikacji miejskiej. Dodatkowo przekaz ten wzbogaciliśmy o informacje o utrudnieniach w ruchu.

Aby zobaczyć mapę poruszających się pojazdów komunikacji miejskiej, wystarczy nacisnąć przycisk „zobacz więcej” na przystanku. W ten sposób każdy, kto jest na przystanku może zobaczyć, gdzie jest jego autobus; jak daleko ma jeszcze do przystanku, na którym czeka pasażer; czy autobus spóźnia się, czy odjechał już z przystanku. Informacje te pozwalają im zweryfikować i ewentualnie zmienić plan podróży.

Zobacz jak to działa >>

Rezultat

  • Zwiększyliśmy komfort podróżowania komunikacją miejską wynikający z poczucia kontroli nad przejazdami po mieście
  • Zmniejszyliśmy barierę dostępności usług cyfrowych osobom, które na co dzień nie korzystają z aplikacji i usług cyfrowych w telefonach oraz wszystkim tym, którzy chwilowo stracili dostęp do internetu lub mają rozładowany telefon
  • Wpisaliśmy się w trend smart city dostarczając usługę użyteczną dla pasażerów

A co myślą o naszym rozwiązaniu mieszkańcy?

  • „Czyli da się! Czekamy na inne miasta w takim razie!”
  • „To już jest poważny krok w informacji pasażerskiej. Szacun.”
  • „Takie wiaty to powinien być standard, dobrze jeszcze jakby rozkład jazdy był na tym ekranie – bo na przystanku nie zawsze jest aktualny.”
  • „Bardzo przydatna funkcja. Oby inne miasta wzięły ten dobry przykład i to rozwiązanie trafiło na ich podwórko. Brawo Kraków!”
  • „Nie wiem jak wy, ale ja jestem za, zwłaszcza że taka mapa jest zwyczajnie wygodniejsza od apki na telefonie.”
  • „Takie smartcity mi się podoba.”

Nagrody

Za projekt Systemu Informacji Pasażerskiej w Krakowie zdobyliśmy nagrodę w konkursie INNOVATION 2020. Nasz SIP został doceniony przez jurorów i otrzymał BRĄZ w kategorii Usługa.

Nasze rozwiązanie zostało także finalistą konkursu Dobry Wzór 2020 w kategorii Usługa. Bardzo cieszymy się, że zyskuje ono zarówno uznanie mieszkańców, jak i kolejnych ekspertów.

DZIĘKUJEMY!