W sierpniu 2020 r. AMS wprowadza do swojej oferty system eko wiat – w całości pokrytych zielonym dachem i przyjaznych dla ptaków. Pierwszym klientem, który współtworzy zielone rozwiązania na dachach przystanków, jest ŠKODA.
Eko wiaty to nowość w ofercie AMS, udostępniona w sierpniu br. Ich powstanie ma na celu zwiększenie liczby zielonych miejsc, które są niezbędne w procesie oczyszczania powietrza w miastach. Dach każdej eko wiaty to 9 m2 zieleni w mieście, które pozwala na zmagazynowanie w czasie deszczu nawet 90 l wody, obniża zapylenie powietrza o ok. 15-20 proc. w otoczeniu wiaty, absorbuje 7,3 kg CO2 rocznie, a w upalne dni obniża temperaturę pod dachem wiaty o 3-5 °C. Rośliny tworzące dywan rozchodnikowy, który pokrywa dach, są bardzo wytrzymałe na warunki środowiskowe, a dodatkowo – dzięki długiemu okresowi kwitnienia – są przyjazne m.in. dla pszczół.
Pierwszą marką, która skorzystała z zaproszenia AMS do wyposażenia miasta w zielone dachy przystanków, jest ŠKODA.
– Jako lider nie tylko w branży motoryzacyjnej, ale także inicjator wielu nowatorskich rozwiązań kreatywnych, śledzimy i odpowiadamy na współczesne trendy, wdrażając rozwiązania, dzięki którym jesteśmy blisko naszych klientów – mówi Arkadiusz Gwizdek, Dyrektor Marketingu marki ŠKODA. – Jednym z takich projektów jest nasze zaangażowanie w stworzenie w przestrzeni miejskiej eko wiat, które stanowią swojego rodzaju oazy w naszych metropoliach. ŠKODA dba o komfort klientów nie tylko proponując ciche i niskoemisyjne samochody, takie jak SUPERB iV z innowacyjnym napędem hybrydowym typu plug-in, ale także poprzez całościowe zaangażowanie w poprawę jakości życia w miastach – dodaje Arkadiusz Gwizdek.
Spółka AMS wprowadziła do swojej oferty eko wiaty w Poznaniu, pilotażową wiatę w Krakowie oraz – dzięki współpracy z marką ŠKODA – wiatę na warszawskim Żoliborzu. Ta ostatnia – oprócz zielonego dachu – posiada specjalne oznaczenia, zabezpieczające ptaki przed kolizjami z szybami wiaty.
– Meble miejskie skonstruowane tak, by współgrać z przestrzenią miejską, łączące rozwiązania reklamowe z duchem ekologii, to już nie tylko domena państw zachodnich. Takich projektów w Polsce jest coraz więcej, a doświadczenia AMS, który wprowadza je konsekwentnie od kilku lat, pokazują, że właśnie takich rozwiązań oczekują mieszkańcy miast i nasi klienci. Wiaty przyjazne środowisku to – po reklamowych słupach solarnych – kolejny krok w realizacji naszej strategii współtworzenia miast inteligentnych – mówi Grażyna Gołębiowska, dyrektor marketingu AMS.
Pierwszy zielony dach na wiacie przystankowej AMS zamontował w Warszawie w 2019 r. w ramach projektu dla lokalnej społeczności na Skwerze „Sierpnia 1944”, a ekologiczny projekt AMS „Zielone Przystanki” w Krakowie został nagrodzony SREBREM w konkursie Innovation 2019.