Blog / Smart OOH w Smart City. Harmonijne łączenie przestrzeni publicznej i reklamowej

 

Smart City to inteligentne miasto obywatelskie. Takie rozumienie tego pojęcia przyniosła jego wersja 3.0, w której oprócz wysoko rozwiniętej technologii wykorzystuje się twórcze zaangażowanie mieszkańców, umożliwiając im dialog i skuteczną komunikację. A od tego już bardzo blisko do Smart OOH.

Cyfrowa rewolucja

Rozwój technologii, coraz większe zwracanie uwagi na estetykę przestrzeni publicznej, respektowanie zasad ochrony środowiska naturalnego oraz rosnące wymagania klientów postawiły przed reklamą zewnętrzną nowe wyzwania. Z drugiej strony, cyfrowa rewolucja umożliwiła wprowadzenie nowych sposobów wykorzystywania nośników. W wersji „digital” stały się one kanałami przekazu na podobieństwo telewizji i Internetu, w których prócz reklam pojawiają się najświeższe informacje dotyczące pogody, polityki, rozrywki czy wieści z mediów społecznościowych podawane w czasie rzeczywistym.

Także marketerzy mogą wykorzystywać cyfrową reklamę zewnętrzną do real-time marketingu  i oczekiwać, że wyświetlane treści będą nawiązywać do kontekstu czasu, miejsca i okoliczności. Reklama może bowiem zmieniać się w zależności od lokalizacji nośnika, pory dnia, pogody czy odbiorców znajdujących się w pobliżu. Może także wchodzić w interakcje z użytkownikami i np. umieszczać ich zdjęcia na billboardach czy zachęcać do zabawy podczas czekania na autobus. Technologia umożliwiła więc zmianę sposobu komunikacji z odbiorcą – zastąpienie monologu dialogiem i interakcją, skutkującymi bezcennym z marketingowego punktu widzenia zaangażowaniem odbiorcy.

Miejskie korzyści

Cyfrowa reklama zewnętrzna daje szerokie spektrum możliwości nie tylko marketerom. Staje się platformą komunikacyjną w przestrzeni miejskiej. Nieodłącznym miejscem w tej przestrzeni jest przystanek, który jako punkt spowolnionego ruchu znakomicie skupia uwagę i pozwala eksponować reklamy elegancko i nieinwazyjnie, co potwierdzają badania mówiące, że reklamy w nim umieszczone cieszą się najwyższą akceptacją społeczną.

Jednak dla mieszkańców współczesny przystanek może już dzisiaj być nie tylko punktem przesiadkowym, ale przyjaznym i użytecznym miejscem na trasie miejskich wędrówek. Miejscem, w którym można skorzystać z darmowego WiFi, bezpłatnie ładować telefon, poczytać wiadomości lokalne, czy wyświetlić mapę okolicy. To co zatem wyróżnia Smart OOH od tradycyjnego outdooru, to nowoczesne rozwiązania, użyteczne funkcjonalności i przydatne treści.

Takie założenia przyświecały nam przy uruchamianiu w Krakowie testowego systemu cyfrowych citylightów, w których prezentujemy nie tylko reklamy, ale przede wszystkim plansze z treściami redakcyjnymi i miejskimi oraz dedykowany panel informacyjny z datą, godziną, prognozą pogody i stanem jakości powietrza. Ponadto pasażerowie mogą skorzystać z dodatkowych funkcjonalności – darmowego WiFi oraz ładowarek ze złączem USB. Zanim urządzenia te zostaną zastosowane na szerszą skalę, w pierwszym okresie będziemy badać ich możliwości techniczne, wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne, a także – co istotne – czynniki społeczne – zainteresowanie i potrzeby odbiorców inteligentnego miasta 3.0.

Nowoczesny, cyfrowy outdoor daje również szansę na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu życia w mieście. Cyfrowe nośniki włączone do miejskiego systemu alertowego mogą w czasie rzeczywistym ostrzegać przed zdarzeniami drogowymi lub emitować istotne alerty, np. smogowe, „child”, czy z zakresu klęsk żywiołowych.  Od strony technologicznej jesteśmy na to przygotowani.

Nowoczesne rozwiązania w Smart City to także nie zawsze stricte cyfrowe, ale zawsze użyteczne i wspierane technologią – rozwiązania proekologiczne. „Zielone przystanki” w Krakowie to przykład takich rozwiązań, które AMS wprowadził w życie w 2018 r. Na czterech krakowskich przystankach pojawiły się ekologiczne moduły, których głównym motywem są żywe rośliny tworzące naturalną ochronę antysmogową.

W 2018 r. wprowadziliśmy także na ulice słupy solarne w pełni zasilane energią słoneczną. Nowe nośniki powstały na bazie kilkuletnich testów i doświadczeń, zyskując nowoczesną formę zarówno technologiczną, jak i architektoniczną.

Nasza rola

Naszą misją jest dostarczanie klientom skutecznych kampanii reklamowych. Jednak postrzegamy ją znacznie szerzej – jako wspieranie tworzenia miast inteligentnych – poprzez dostarczanie ekologicznych, interaktywnych i funkcjonalnych rozwiązań, zintegrowanych z meblami miejskimi i dostępnych wprost z ulicy.

Czy mamy szansę na cyfrowe rozwiązania OOH, które będą dostępne w Polsce na szerszą skalę? Uważamy, że tak. Cyfrowy citylight w inteligentnej wiacie przystankowej i cyfrowy panel w miejskim nośniku to nie tylko odpowiedź na wyzwania, jakie stawia przed nami cyfrowa rewolucja. To także okazja na uporządkowanie przestrzeni publicznej i odejście od XX-wiecznych standardów, także w sferze reklamy doraźnej, szyldowo-banerowej. To wreszcie harmonijne – w stopniu znacznie większym niż dziś – łączenie przestrzeni publicznej i reklamowej w funkcjonalną całość, z aktywnym użyciem rozwiązań online. Innymi słowy, to szansa na budowanie Smart City także poprzez Smart OOH. Nie bójmy się z niej skorzystać.