Blog / Czy plakat musi sprzedawać?

Czy plakat musi sprzedawać?

„Plakat społeczny, podobnie jak komercyjny, musi sprzedawać. Tyle, że w tym wypadku chodzi o ideę”. Historia Galerii Plakatu AMS

„Plakat zawsze czerpał z ulicy, korzystał z języka, uznawanego za podrzędny, żywił się kiczem. Dzisiaj staje przed ciekawym wyzwaniem: musi na nowo określić się w zmieniającym się nieustannie świecie, zdominowanym przez multimedia, chaotycznym, pełnym nadmiaru” – zapisali w tekście programowym założyciele Zewnętrznej Galerii AMS. Przed nami 23. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS, ale to wyzwanie wciąż pozostaje aktualne.

Jan Bajtlik 10 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Skłodowska-Curie była kobietą

Wyróżnienie: Jan Bajtlik; 10. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: “ Skłodowska-Curie była kobietą”; temat: wspieranie starań kobiet o równouprawnienie (2010)

Był kwiecień 2004 roku, gdy nowopowstała Galeria mierzyła się nie tylko z nową estetyką mass mediów, ale też z własną historią. Zanim AMS stał się częścią koncernu Agora, zapisał się w pejzażu miast jako Zewnętrzna Galeria AMS. Co dwa-trzy miesiące, na 400 billboardach Galeria prezentowała pracę wybranego polskiego artysty o tematyce społecznej czy politycznej. Od 1998 do 2002 roku na ulicach można było oglądać wielkoformatowe projekty dziewiętnastu grafików i malarzy, m.in. „Lub” Stanisława Drożdża czy „Bliznę po matce” Moniki Zielińskiej. Najgłośniejsza okazały się jednak „Więzy krwi” Katarzyny Kozyry: fotografie przedstawiający nagie kobiety ułożone na tle składającym się z symboli religijnych i warzyw. Kozyra chciała zwrócić uwagę na konflikt zbrojny w Kosowie, ale prace były tak kontrowersyjne dla ówczesnych odbiorców, że – w wyniku protestów – musiały zostać ocenzurowane.

Pierwszym konkursom towarzyszyła też szeroka akcja edukacyjna: w almanachach towarzyszących kolejnym edycjom można było znaleźć nie tylko wyróżnione prace, ale także artykuły dotyczące historii polskiego plakatu, kreatywnej reklamy oraz zasad projektowania reklamy zewnętrznej. Podobne teksty powstawały we współpracy z magazynem branżowym „Brief”.

Prof. Górski: – Nie tylko pracownicy agencji, ale też klienci, którzy zlecają kampanię, często nie rozumieją celu, któremu służy plakat: przede wszystkim ma być użyteczny, a forma powinna być dostosowana do jego funkcji komunikacyjnej. Jeśli przy tym jest to kreacja udana estetycznie, tym lepiej. Na przykład, gdy reklamujemy produkty adresowane do wybrednych, zamożnych odbiorców, kompozycja plakatu i jego typografia powinny być eleganckie i stonowane; zupełnie inne rozwiązania zastosujemy, gdy naszym zadaniem jest promocja wśród młodych ludzi nowej marki telefonii cyfrowej. Nieumiejętność dostosowania formy do treści i bałagan komunikacyjny to wciąż jeden z największych problemów. Miasto oblepione jest też plakatami, które reklamują produkty w sposób prymitywny. Dobry plakat – jak tłumaczy prof. Górski – może być zaczątkiem myśli, intrygi, działania społecznego. Może być rebusem do rozwiązania. Takich prac szukali jurorzy podczas kolejnych edycji konkursów Galerii Plakatu AMS.

Przyjedź na plażę do Trójmiasta

W pierwszej edycji (2004 r.) pod hasłem „Zapraszamy do…” uczestnicy mieli zaprojektować plakat promujący region, pokazać piękno Polski i „pozwolić na chwilę optymizmu w naszym pełnym codziennych kłopotów życiu”. W konkursie wzięło udział ponad sto osób, a prace „charakteryzowała ogromna różnorodność estetyczna i warsztatowa – od klasycznego Sopotu po utrzymany w konwencji grafiki klubowej plakat ze Śląska i – wracając do warsztatu – od pracy malowanej na deskach po wyrafinowane przykłady wykorzystania grafiki komputerowej” – czytamy w komentarzu pokonkursowym.

Michał Jochimek 1 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Zapraszamy do…

Nagroda główna: Michał Jochimek; 1. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: „Zapraszamy do…”; temat: promocja miast i regionów Polski (2004)

Inauguracyjny konkurs wygrał Michał Jochimek z Gdańska pracą „Przyjedź na plażę do Trójmiasta”. Turystów zachęcał za pomocą zdjęcia kobiecego brzucha, który – niczym plażę – obmywają morskie fale. Laureatami zainteresowały się media i agencje reklamowe. Joanna Gromek, autorka pracy „Wolin”, dostała na przykład propozycję pracy w jednej ze szczecińskich agencji reklamowych. Profesor Górski mówi – Dzięki temu, że pozostałe plakaty w przestrzeni miejskiej są komercyjne aż do bólu, nagradzane przez nas projekty społeczne i kulturalne są zauważane. A gdy praca młodego autora trafi na kilkaset przystanków tramwajowych i autobusowych w całym kraju, to staje się to często najważniejszym elementem jego portfolio.

Moje miasto

Jeszcze w tym samym roku artyści mogli zmierzyć się ponownie. Druga edycja odbyła się pod hasłem „Popatrz w chmury, zostaw mury!”. Temat wzbudził ogromne zainteresowanie: przyszło ponad 300 zgłoszeń. Autorzy „wypowiadali się szczerze i z zaangażowaniem”, „niektóre projekty są wręcz brutalne – to bezczelność wandali sprowokowała grafików do tak gwałtownej reakcji. Pokazują problem w skali mikro, w subkulturach blokowisk, ale dostrzegają również, że wandalizm jest jedną z bolączek społecznych dzisiejszej Polski”.

Małgorzata Medowska 2 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Popatrz w chmury, zostaw mury!

Nagroda główna: Małgorzata Medowska; 2. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: “Popatrz w chmury, zostaw mury!”; temat: walka z wandalizmem (2004)

Zwyciężył plakat Małgorzaty Medowskiej, która stacjom na estetycznie zaprojektowanym planie metra nadała nazwy będące wulgarnymi hasłami: „zaje… komórka”, „zasr… ulica” czy „obszczane mury”. – Forma pracy była całkowicie funkcjonalna i sterylnie czysta. A ponieważ im mocniejszy kontrast, tym mocniejsza wymowa, nowoczesność języka graficznego doskonale zderzył się z ostrą odpowiedzią na hasło konkursowe – mówi prof. Górski. Po długich dyskusjach, w porozumieniu z autorką plakatu, AMS zdecydował się jednak wypuścić „na miasto” nieco złagodzoną wersję zwycięskiego plakatu.

Nie czytaj gazet – bądź głupszy!

Galeria Plakatu AMS szybko stała się cenionym uczestnikiem dyskusji w mieście i o mieście. W 2005 roku projekt zdobył wyróżnienie w konkursie Media Trendy 2005 w kategorii marketing społeczny, wtedy też wystartowała seria wykładów organizowanych wspólnie z magazynem „Brief”. – Galeria Plakatu ma o tyle duże znaczenie, że podtrzymuje niezwykle ważną i użyteczną społecznie tradycję plakatu społecznego w przestrzeni, która staje się coraz bardziej komercyjna. Nie przychodzi mi do głowy żadna inna instytucja, która w taki sposób prowadziłaby kampanie społeczne, z takim zaangażowaniem młodych twórców z całego kraju – mówi prof. Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie.

W kolejnym konkursie wyróżnione plakaty pokazywano nie tylko na przystankach, ale też w prasie – do akcji zgłosiło się 67 tytułów, w tym 30 dzienników, a współorganizatorem była Izba Wydawców Prasy. Nie bez powodu: pretekstem dla trzeciej edycji były badania, które dowiodły, że przeszło połowa Polaków ma problemy ze zrozumieniem tekstu pisanego. Zwyciężył Jerzy Skakun, który z gazetowych liter ułożył hasło „Nie czytaj gazet – bądź głupszy!”.

Jerzy Skakun 3 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS “Bądź mądry – czytaj prasę”

Nagroda główna: Jerzy Skakun; 3. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: “Bądź mądry – czytaj prasę”; temat: promocja czytelnictwa prasy (2005)

Galeria Plakatu AMS musi mówić o rzeczach ważnych, które – czasem boleśnie – dotyczą społeczeństwa i kultury. Przed każdą edycją zastanawiamy się, jaki temat wymaga w tej chwili nagłośnienia i dlaczego, tworzymy listę propozycji, dyskutujemy tłumaczy profesor Górski, dodając – Plakat społeczny, podobnie jak komercyjny, musi sprzedawać. Tyle, że w tym wypadku chodzi o ideę.

Zapominalstwo to mój jedyny problem

Tak było z tematem czwartej edycji, która odbyła się pod hasłem „Wszyscy jedziemy na jednym wózku”. Zadanie było trudne, bo niemal 15 lat temu o osobach z niepełnosprawnościami nie mówiło się jeszcze na co dzień; nie projektowano z myślą o dostępności. Problemem przed laty był też sam język. O ludziach z niepełnosprawnościami mówiło się: niepełnosprawni, inwalidzi, kalecy. Byli „chorzy” i „cierpiący na…”; „przykuci do…” zamiast „jeżdżący na wózku”. Autorami zwycięskiej pracy byli Agnieszka Meder i Bartłomiej Drosdziok, wówczas studenci ASP w Krakowie. Ich plakat przedstawiał drzwi lodówki z naklejonymi żółtymi karteczkami, na których kolejno wypisano alfabetem brajla: mleko, chleb, cukier, urodziny mamy, koncert.

Agnieszka Meder i Bartłomiej Drosdziok 4 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Wszyscy jedziemy na jednym wózku

Nagroda główna: Agnieszka Meder i Bartłomiej Drosdziok; 4. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: “Wszyscy jedziemy na jednym wózku”; temat: uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych (2005)

– Mam wrażenie, że w ciągu ostatnich kilku lat zmienił się nie tyle poziom artystyczny – ten zawsze będzie zróżnicowany – ale wrażliwość społeczna najmłodszego pokolenia. Bardziej ich obchodzi planeta, zdrowie, relacje społeczne. Sprzeciwiają się obojętności. Współczesny plakat wymaga właśnie takiej refleksji, czasem zostaje w głowie jeszcze długo po tym, jak zniknie z murów czy przystanków mówi prof. Buszewicz.

Ala ma siniaki

Galeria Plakatu AMS przez lata wiele razy brała za temat trudne kwestie społeczne. W 12. edycji konkursu artyści projektowali plakaty pod hasłem „Miłość nie cukierki”. Uczestnicy konkursu, której patronowało Towarzystwo „Nasz Dom”, mieli przygotować prace mówiące o tym, że dzieci potrzebują od dorosłych przede wszystkim miłości, troski i poczucia bezpieczeństwa. Zwycięski plakat Jana Bajtlika jest boleśnie prosty: to napis „dom dziecka”, w którym drugie słowo przekreślono grubą, czerwoną kreską. Z kolei „Ala ma siniaki” to hasło z plakatu Marcina Kiedosa, który zwyciężył w 13. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS pod hasłem „Przemoc. Twoja sprawa.” Wyobrażenie radosnej dziewczynki z warkoczykami, która „ma kota” zastępuje wizja brutalnej rzeczywistości, gdzie Ala jest bita. Plakat ten – bardzo subtelny w formie – jest jednocześnie niezwykle sugestywny – mówiła po ogłoszeniu wyników członkini jury Katarzyna Miller, psychoterapeutka.

Marcin Kiedos 13 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Przemoc. Twoja sprawa

Nagroda główna: Marcin Kiedos; 13. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: „Przemoc. Twoja sprawa.”; temat: wezwanie do reagowania na przemoc (2012)

Szekspir ∞

Zadania, jakie stawiał przed uczestnikami konkurs Galerii Plakatu AMS, były różne. Plakaty promowały wydarzenia kulturalne – m.in. 20. Biennale Plakatu – ale też komunikację miejską, rower, Chopina, Polskę podczas prezydencji w UE czy Wisłę – z okazji Roku Rzeki Wisły. W 2015 roku konkurs odbył się pod hasłem „Szekspir ∞”, a uczestnicy mieli pokazać uniwersalność jego twórczości w 400. rocznicę śmierci. To jedyna edycja, w której werdykt jury był jednogłośny: wygrał plakat jednego z najwybitniejszych współczesnych grafików, Lexa Drewińskiego.

Lex Drewiński 15 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Szekspir ∞

Nagroda główna: Lex Drewiński; 15. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: „Szekspir ∞”; temat: uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci (2015)

Na jego plakacie, prosta graficznie postać Szekspira ubrana jest w maskę Guya Fawkesa, która stała się popularna wśród różnych grup protestacyjnych występujących przeciwko rządom, bankom i instytucjom finansowym. W 2008 roku stała się symbolem internetowej grupy aktywistów Anonymous, którzy walczyli o wolność w sieci. – Być może, gdyby dramaturg żył dzisiaj, właśnie taką ironiczno-groteskową maskę wybrałby, by zza niej komentować pychę i małostkowość współczesnego człowieka – mówił po ogłoszeniu wyników prof. Górski.

Jedz ostrożnie

Artyści wspierali też walkę o równouprawnienie kobiet, a w innych edycjach zastanawiali się, jaka jest rola internetu, czyja jest „przestrzeń wspólna”, jacy są Polacy i czy faktyczne Rzeczpospolita to „rzecz wspólna”. Jak tłumaczy prof. Górski, poziom zgłoszeń zależy od tematu – im bardziej atrakcyjny dla uczestników, im mocniej konkursowy problem ich dotyka, tym więcej dobrych plakatów. Ogromne emocje, nie tylko wśród autorów (zgłoszono ponad 700 prac), wzbudziła 19. edycja konkursu. W czasach śmieciowego, taniego jedzenia które powoduje otyłość i związane z nią choroby, AMS zapytał: Jak się odnaleźć w skomplikowanej rzeczywistości kulinarnej, jak się odżywiać zdrowo i mądrze? „Bo otyłość to nie tylko kategoria estetyczna, źródło kompleksów i niepowodzeń w relacjach społecznych, ale również poważne problemy zdrowotne” – czytamy w opisie zadania konkursowego. Zwyciężył Michał Łącki, który plakatową parówkę-dynamit nabił na widelec i podpalił lont. Ale największą dyskusję wzbudziła praca Anny Gawron i Dariusza Ogrodowczyk: hasło „Żryj” z przekreśloną literą „ż” jedni uważali za genialne, inni twierdzili, że stygmatyzuje osoby chore na otyłość.

Michał Łącki 19 edycja konkursu Galerii Plakatu AMS Jedz ostrożnie

Nagroda główna: Michał Łącki; 19. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS: “Jedz ostrożnie”; temat: promocja zdrowego odżywiania i jego społecznego znaczenia (2018)

– Sprzeciw wobec takich haseł podważa samą istotę propagandy społecznej, która nie może być „letnia”, bo będzie nieskuteczna. Najlepsze plakaty społeczne bolą, a nawet ranią. Reakcja na hasło „Żryj” udowodniła, że rozmowa o przyczynach otyłości to wciąż temat tabu, tym bardziej więc warto o nich dyskutować – mówi prof. Górski. I dodaje – Pamiętam kampanię społeczną z Wielkiej Brytanii, gdy na przednich szybach samochodów, tuż przed twarzą kierowcy, wyklejano fotografie z twarzami dzieci tuż po wypadku, po uderzeniu w szybę auta. Zdjęcia były szokujące, ale bezpośredniość tego przekazu dawała mu siłę. Wierzę, że plakat w przestrzeni miejskiej wciąż wygrywa z tysiącami obrazów w internecie – właśnie dlatego, że z niczym nie musi konkurować o uwagę.

Kolekcjonowanie plakatów czy pokazywanie ich na biennale to życie po życiu. Prawdziwym miejscem, w którym powinno się je oglądać, jest ulica. Tam kontakt z odbiorcą jest bardziej naturalny, można przejść obok raz i drugi, a za trzecim zauważy się coś, na co wcześniej nie zwracało się uwagi, zwłaszcza gdy stoimy na przystanku – dodaje prof. Buszewicz.

Autorka: Joanna Dzikowska

***

Ostatnie edycje konkursu Galerii Plakatu AMS odbyły się pod hasłami: „Zwierzę też człowiek” – zwrócenie uwagi na prawa zwierząt do godnego życia (20. edycja), „Jedenaste: Nie produkuj śmieci” – apel o ograniczenie produkcji odpadów (21. edycja)„(Nie)bezpieczne pasy” – wspólna odpowiedzialność kierowców i pieszych za bezpieczeństwo na przejściach (22. edycja).

17 października 2022 r. wystartowała najnowsza 23. edycja konkursu. Zapraszamy na stronę Galerii Plakatu AMS >> https://galeriaplakatu.ams.com.pl/