Kreacja to jedna z najważniejszych części kampanii reklamowej
Raport pokazuje, jak wiele możliwości kryje w sobie reklama OOH – od kreatywnego podejścia po dodatkowe funkcje dostępne w formacie Digital OOH.
OOH to potężne narzędzie, szczególnie wtedy, gdy jest kreatywne, świeże i niestandardowe. Jeśli jesteś marką, która chce się wyróżnić – dobrze trafiłeś. To właśnie w chwili kontaktu z reklamą rozgrywa się kluczowy moment. A jak wiadomo, pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Dziś walka o uwagę trwa sekundy, a wygrywają ci, którzy potrafią zaskoczyć. Kreatywność w reklamie, jak pokazuje ten raport, staje się dziś jednym z kluczowych elementów skutecznych działań marketingowych.
Budowanie więzi emocjonalnych
Marki walczą o to, aby wyróżnić się na rynku i przyciągnąć uwagę klientów, a kreatywność to jedno z narzędzi, które zdecydowanie może im w tym pomóc. Reklamy, które wywołują lub prowokują emocje u odbiorców – takie jak radość, nostalgia, podekscytowanie, a nawet smutek – mają tendencję do tworzenia trwałego wrażenia i zwiększania zaangażowania.
Kampanie, o których się mówi, przynoszą największy wzrost zysków i bardzo dużą poprawę wszystkich wskaźników, w tym sprzedaży, udziału, wrażliwości cenowej, lojalności i penetracji. W dłuższej perspektywie kampanie emocjonalne mają niemal dwukrotnie większe szanse na zwiększenie zysku. To tylko dowodzi, jak cenna jest kreatywność w tworzeniu reklam wywołujących emocj, nudne kampanie się nie opłacają, bo im silniejsze emocje odczuwają ludzie, tym chętniej kupują i ostatecznie skłaniają odbiorców do działania.
Zasady projektowania reklam OOH
W reklamie mniej znaczy więcej. Rozmieszczenie poszczególnych elementów na reklamie Out-of-Home powinno być zgodne z tym, jak odbiorcy patrzą na plakat. Ludzkie oko „skanuje” plakat wędrując po linii zbliżonej do znaku zapytania.
W miarę zwiększania liczby przekazów w reklamie, maleje prawdopodobieństwo, że odbiorcy zapamiętają każdy z nich. Komunikując źle cztery rzeczy, traci się szansę na skuteczne przekazanie jednego lub dwóch mocniejszych argumentów.
Kreatywność dźwignią sukcesu
Na sukces marketingowy reklamy OOH składają się przede wszystkim: siła marki, świetna kreacja i dobra lokalizacja reklamy. Komunikaty muszą być skupione, zwięzłe i mocne, aby odbiorcy mogli je przyswoić i zapamiętać, kiedy przemieszczają się wokół nich. Kreatywność to najskuteczniejszy czynnik wpływający na zwrot z inwestycji. To główny wniosek, jaki przynosi niniejszy raport o kreatywności w reklamie.
Odpowiednio doinwestowana kampania OOH plus wysokiej jakości materiały kreatywne, to odblokowanie pełnego potencjału reklamy Out-of-Home. Inwestycja w wysokiej jakości materiały kreatywne to nie tylko wydane pieniądze, ale przede wszystkim budowanie wizerunku / wartości marki, napędzanie długoterminowego wzrostu biznesu, zwiększanie świadomości marki i zachęcanie do interakcji. Kreatywne reklamy mogą być decydującym czynnikiem w osiągnięciu sukcesu na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta.
Wysokiej jakości kreacje zwiększają wspomagane zapamiętywanie reklamy aż o 23%, podczas gdy słabe materiały przynoszą jedynie 2% wzrostu.

Źródło: OOHMAA „Creative Best Practice Guide”, 04-2024
Niekonwencjonalne formaty reklam Out-of-Home są zabawne, innowacyjne i przyciągające wzrok, skutecznie generując zapamiętywanie reklamowanej marki. Innowacyjne formy, silniej angażują odbiorców – żadna inna forma mediów nie jest tak spektakularna i tak zapadająca w pamięć jak kreatywna reklama Out-of-Home. Od specjalnych instalacji i aranżacji przystanków autobusowych, przez plakaty z drukiem na foliach specjalnych, po efekty VR, animacje 3D na Digital OOH – to przestrzenie zacierają granicę między Out-of-Home a doświadczeniem.

Źródło: Ipsos B&A / PML Group „IMPACT Attention”, 07-2024
Digital OOH – nowe moce w kreatywności
Ruchome obrazy w reklamie Digital OOH skuteczniej niż statyczne formaty przyciągają uwagę – wykorzystując siłę ruchu, szybko angażują widzów podtrzymując ich zainteresowanie. 34% osób wskazało, że bardziej zauważają reklamę OOH, gdy występuje w niej ruch. Przy odpowiedniej inwestycji w OOH można uzyskać wysoki ROI, przy dynamicznej kreacji nawet do 57%.
Dzięki precyzyjnym danym kampanie DOOH można planować według Affinity Index – idealnie dopasowując je do grupy docelowej. Połączenie emisji w czasie rzeczywistym, programatycznego zakupu i triggerów pozwala tworzyć kampanie wyjątkowo angażujące i przyciągające uwagę. Technologia programatyczna umożliwia kierowanie reklam na podstawie danych własnych i zewnętrznych, lokalizacji konsumentów, a także remarketing mobilny.
DOOH napędza rozwój retail media, szczególnie że detaliści inwestują w sklepy stacjonarne. Rośnie rola reklamy „IN & AT the stores” – zarówno w sklepach, jak i galeriach handlowych. Kreatywność i technologia pozwalają markom skutecznie kierować klientów do punktów sprzedaży, wykorzystując m.in. lokalizację, czas i efektowne formaty, jak trójwymiarowa reklama 3D.
Retail OOH skutecznie wykorzystuje naturalny kontekst w środowisku zakupowym wykazując wysoką skuteczność działania:
> o 46% zwiększa szansę zapamiętania marki
> konsumenci są o 32% bardziej skłonni do zakupu marki, jeśli zobaczą jej reklamę w trakcie pobytu w galerii handlowej
> reklama DOOH w centrach handlowych zapewnia 1,5 razy większą skuteczność (wzrost sprzedaży detalicznej oraz ROI) w porównaniu do reklamy OOH handlu ogółem.
Pamiętaj!
> Reklamy, które wywołują emocje mają tendencję do tworzenia trwałego wrażenia i zwiększania zaangażowania – w dłuższej perspektywie mają niemal dwukrotnie większe szanse na zwiększenie zysku
> W reklamie mniej znaczy więcej – sukces kampanii Out-of-Home zależy od kreacji, w tym przede wszystkim od poziomu jakości i czytelności projektu layoutu reklamowego.
> Kreatywność jest największym mnożnikiem zwrotu z inwestycji, nad którym można mieć kontrolę – aż 56% wynosi wpływ jakości kreatywnej na zamiar zakupu.
> Odpowiednio doinwestowana kampania OOH plus wysokiej jakości materiały kreatywne, to odblokowanie pełnego potencjału reklamy Out-of-Home
> Zyskuje na znaczeniu rola reklamy DOOH: IN & AT the stores, czyli w miejscu sprzedaży – reklama DOOH w centrach handlowych zapewnia 1,5 razy większą skuteczność w porównaniu do reklamy OOH handlu ogółem.
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz pełną wersję raportu TUTAJ.