Neutralność klimatyczna, odpowiedzialność społeczna i ekologiczna świadomość – to misja współczesnych marek, dla których działania prośrodowiskowe, to istotny cel, który skutecznie realizują. Takiej postawy oczekują również konsumenci.
Według badania przeprowadzonego w 2022 r. przez Fundację Team Lewis i HeForShe, młodzi ludzie na całym świecie najbardziej zaniepokojeni są stanem środowiska. Potwierdza to badanie Deloitte, wg którego pokolenie Z przyjmuje bardziej zrównoważone zachowania niż jakakolwiek inna grupa: 50% zmniejszyło ilość kupowanych produktów, a 45% przestało kupować określone marki z powodu obaw o zrównoważony rozwój lub etykę.
Jak sytuacja wygląda w Polsce?
Polacy dobrze znają pojęcia z zakresu ekologii tj. segregacja śmieci, recykling czy energia odnawialna, a ich świadomość ekologiczna w tym temacie rośnie. Wpływ na ten wzrost ma wiele czynników, przede wszystkim komunikacja i rozwiązania systemowe. Co piąty Polak zachowuje się wzorowo, jeśli chodzi o dbanie o środowisko i globalne myślenie o ekologii – wynika z badania Open Research.
Z kolei raport Consumer Life przygotowany przez firmę badawczą GfK wskazuje, że ochrona środowiska jest ważna dla 61 proc. Polaków. Z ekologiczną świadomością konsumentów w parze idzie odpowiedzialność i troska marek o środowisko. Coraz więcej osób uważa, że działania ekologiczne firm to nie tylko kwestia dobrej woli, ale i obowiązek przedsiębiorstw.
55 proc. Polaków uważa, że biznes musi brać odpowiedzialność za ochronę środowiska
Źródło: GfK raport Consumer Life
Wyzwania przed reklamodawcami, jak dotrzeć do świadomego konsumenta
Świadomość konsumencka i łatwość weryfikacji działalności sprawia, iż marki stoją przed wyzwaniem. Zaspokojenie potrzeb odbiorców i faktyczne wspieranie ekologii to szansa na wyróżnienie się spośród działań konkurentów lub podkreślenie wagi eko działań w całym obiegu przedsiębiorstw. Takich prośrodowiskowych rozwiązań i działań oczekują mieszkańcy, którym bliska jest idea zrównoważonego rozwoju i ochrony naszej planety. Spójna z celami środowiskowymi komunikacja marki opiera się na działaniach w duchu społecznej odpowiedzialności reklamy, dlatego marki poszukują rozwiązań, które są prawdziwe, spójne i wyraźnie mają wpływ na środowisko.
Na co zwrócić uwagę? Jakie aktualnie są możliwości eko świadomej reklamy
W czerwcu 2022 r., dzięki partnerstwu Lenovo i AMS, na ulicach polskich miast można zobaczyć pierwszą w pełni zintegrowaną eko-kampanię Out-of-Home. Do promocji usługi CO2 Offset oraz ThinkPada X1 Nano i ThinkPada X1 Carbon 9. generacji został wybrany zestaw proekologicznych rozwiązań, wykorzystujący świadomą rozbudowę największego w Polsce systemu EKO wiat AMS oraz zamknięty obieg materiałów reklamowych.
Lenovo w kampanii marki ThinkPad w pełni wykorzystało ekologiczne możliwości reklamy Out-of-Home spójne z filozofią produktu, który ułatwia konsumentom włączanie się w proces odbudowy środowiska. Marka, dzięki rewolucyjnemu rozwiązaniu CO2 Offset Service, zapewnia klientowi gwarancję kompensacji emisji CO2, obejmującą produkcję, wysyłkę i 5-letni cykl użytkowania produktu. Usługę tę realizuje poprzez tworzenie nowych lub rozbudowywanie już istniejących projektów, które przyczyniają się do redukcji CO2, pozyskiwania odnawialnej energii i wspierają ochronę środowiska.
Celem Lenovo jest zminimalizowanie negatywnego wpływu na środowisku i tworzenie prośrodowiskowej komunikacji, korzystając również z możliwości reklamy spójnej ze swoją misją.
Prawie 100 m2 nowej zieleni w miastach
Marka skorzystała z eko rozwiązań, które kompleksowo uwzględniają troskę o środowisko. W ramach partnerstwa Warszawa zyskała jedenaście nowych EKO wiat, które stały się częścią największego w Polsce systemu EKO przystanków przyjaznych środowisku. Jest to w pełni rozwiązanie typu nature-based solutions – inspirowane i wspierane przez naturę, opłacalne – zapewniające korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.
Ponadto plakaty umieszczone na nośnikach EKO Premium Citylight biorących udział w kampanii AMS zostały wydrukowane na specjalnym materiale, do którego zadruku wykorzystano farby ekologiczne.
Całość realizowana jest w pełni zamkniętym obiegu materiałów reklamowych, które po zakończeniu akcji zostaną poddane 100 proc. certyfikowanemu recyklingowi.
Jak realizować cele marketingowe zgodnie z filozofią – Bądź SMART i EKO-skuteczny
Reklamy marek w duchu EKO, spójnych z wizerunkiem marki i zgodne z wartościami produktu zapewniają wzmocnienie przekazu i ułatwiają podejmowanie decyzji zakupowych przez świadomych klientów.
Co czwarty Polak przyznaje, że chętnie wybierze określoną markę zamiast innej tylko dlatego, że wspiera ona słuszną sprawę.
Źródło: GfK raport Consumer Life
Wiarygodność marki przekłada się na skuteczność jej działań reklamowych. Reklama Out-of-Home odpowiadająca na wymagania współczesnego konsumenta, tworzona w zgodzie z wartościami eko i troską o środowisko jest dostępna tu i teraz. Wystarczy po nią sięgnąć.