StartOferta

Mieszkańcy i turyści zadowoleni z nowatorskiego systemu ułatwiającego jazdę po mieście

12.07.2012
Mieszkańcy i turyści zadowoleni z nowatorskiego systemu ułatwiającego jazdę po mieście
W Krakowie powstał unikalny w skali Polski system informacji komunikacji miejskiej dla mieszkańców i turystów łączący technologię kodów QR z wiatami przystankowymi oraz działaniami w serwisie internetowym jakdojade.pl. Po miesiącu od uruchomienia projektu z systemu korzysta poprzez łącza internetu mobilnego (telefony komórkowe) ponad 80 tys. osób, które wygenerowały 2055 pobrań kodów QR.

W czerwcu 2012 r. pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie mieli możliwość sprawdzenia na przystanku nie tylko rozkładu jazdy, ale i trasy dojazdu do wybranego przez siebie miejsca. Wszystko dzięki pierwszemu w Polsce rozwiązaniu wykorzystującemu technologię kodów QR (z ang. Quick Response), czyli dwuwymiarowych obrazków, zawierających zaszyfrowaną informację zapisaną w postaci czarno-białych punktów.

- Pomysłodawcą projektu był AMS. Ale system nie zadziałałby bez współpracy wielu podmiotów: Urzędu Miasta Krakowa, MPK SA w Krakowie, domu mediowego OMD oraz partnera projektu, firmy McDonald’s - mówi Marcin Grabowski, Pełnomocnik Zarządu ds. Badań w AMS SA.

- Informacje od użytkowników mamy bardzo pozytywne. Z relacji pasażerów, a także turystów obcojęzycznych wynika, że ta forma informacji jest bardzo pomocna, zwłaszcza gdy ktoś nie zna miasta. Zauważamy duże zainteresowanie aplikacją. Odbieramy wiele telefonów z pytaniami dlaczego QR kody są tylko na przystankach w Krakowie i Wieliczce. Otrzymujemy także liczne pytania i prośby o to, aby zwiększyć ilość punktów z informacją QR, np. o duże punkty przesiadkowe, o kina, teatry, muzea czy znane restauracje – podsumował Marek Gancarczyk, Rzecznik Prasowy MPK SA w Krakowie.

- Kraków jest otwarty na nowoczesne rozwiązania, szczególnie takie, które służą naszym mieszkańcom. QR kody na przystankach to doskonały sposób na dostęp do szybkiej informacji na temat połączeń w komunikacji miejskiej. Mamy nadzieję, że ten system będzie rozszerzany i pojawią się też kolejne nowinki techniczne, które ułatwią podróżowanie po mieście zarówno krakowianom, jak i turystom – dodaje Filip Szatanik, Zastępca Dyrektora Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta UMK.

Kraków jest pierwszym miastem, który wykorzystał połączenie serwisu internetowego z kodami QR do zwiększenia jakości obsługi podróżujących środkami komunikacji miejskiej. System jest uniwersalny – służy zarówno mieszkańcom jak i turystom. Obecnie działa na 1743 przystankach w mieście.

Statystyki projektu dla Miasta Krakowa:

1 743 przystanków w Krakowie wygenerowało:

Na ulicy:
353 681 osób (15-75 lat), które miało kontakt z kampanią testową QR przynajmniej jeden raz w Krakowie

W sieci internet (aplikacja jakdojade.pl):
2 055 pobrań kodów QR w Krakowie
80 411 Unikalnych Użytkowników korzystających z aplikacji przez Internet mobilny w Krakowie (np. telefony komórkowe)
369 379 Unikalnych Użytkowników w samym Krakowie (komputery stacjonarne i komórki)

Opis projektu:
W gablocie wiaty przystankowej obok rozkładów jazdy umieszczone zostały karty informacyjne z unikalnym kodem QR. Po zeskanowaniu kodu telefonem komórkowym pasażer zobaczył na wyświetlaczu swojego telefonu stronę www serwisu jakdojade.pl. Na mapie cyfrowej mógł obejrzeć dokładne położenie wiaty, przy której się aktualnie znajduje. Następnie mógł wpisać pożądany adres docelowy swojej podróży. Po chwili otrzymywał na ekranie swojego telefonu informację o możliwych połączeniach do wybranego miejsca. Dodatkowo, miał możliwość uzyskania informacji o obiektach znajdujących się w pobliżu wiaty, przy której się znajdował (stadion, strefa kibica, lotnisko itp.).
Nie tylko biznesDla klientów
BACK TO TOP