StartOferta

10-lecie Galerii Rusz na billboardach AMS w Toruniu

22.09.2009
			10-lecie Galerii Rusz na billboardach AMS w Toruniu
Jubileusz Galerii Rusz – najdłużej działającej galerii billboardowej na świecie – uświetniła wystawa „Ołowiany charakter", która pojawiła się w centrum Torunia. Na dziesięciu specjalnie ustawionych na tę okazję billboardach AMS artyści zaprezentowali najnowsze prace.

Galeria Rusz to grupa artystyczna w składzie Joanna Górska i Rafał Góralski, specjalizująca się przede wszystkim w prezentacji sztuki w przestrzeni miejskiej. Od 10 lat toruńska Galeria Rusz prowadzi własną wystawę na billboardzie, który AMS udostępnia w ramach mecenatu sztuki. Jest to najdłużej działający projekt tego typu na świecie – raz w miesiącu odbywają się kolejne jego odsłony.

Joanna Górska i Rafał Góralski założyli jedną z pierwszych w Polsce billboardowych galerii, chcąc aby ich sztuka była bliska ludziom – zarówno poprzez miejsce ekspozycji jak i komunikat. – Sztuka korzystająca z nośników reklamowych usytuowanych w przestrzeni miejskiej to idealna forma komunikacji społecznej. Zmusza do myślenia i przełamywania stereotypów poprzez zestawienie trzech elementów – nośnika reklamy, sztuki i problematyki społecznej – deklarują Joanna Górska i Rafał Góralski. W swoich pracach artyści potępiają bezmyślność, chamstwo i głupotę, piętnują niepokojące zjawiska społeczne.

Z okazji swojego jubileuszu Galeria Rusz przygotowała wystawę złożoną z 10 billboardów ustawionych na placu Rapackiego. Jej tematem jest duch i charakter Polaków. – Mamy rok 2009, minęło 5 lat od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, 20 lat od upadku komunizmu, 70 lat od rozpoczęcia II wojny światowej. Czy nie jest to najlepszy moment na to, byśmy w końcu pozbyli się naszych najgorszych wad? Może moglibyśmy jako zbiorowość skorzystać z jakiegoś psychologicznego poradnika (których duży wybór jest dostępny w każdej księgarni) i zacząć konsekwentnie poprawiać nasz narodowy charakter? – pytają artyści.

Za trzy tygodnie wystawa powiększy się o kolejnych 10 billboardów – tym razem prezentujących prace stworzone w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Sztuki na Billboardach ART MOVES (SZTUKA PORUSZA) przez artystów z Polski i zagranicy. W ramach festiwalu zostaną pokazane dzieła 20 osób z 11 krajów świata (m.in. z Australii, Kanady, Izraela, RPA, Chin, Rosji). – Ideą naszego festiwalu jest promowanie sztuki współczesnej jako formy dialogu ze społeczeństwem. Pragniemy udowodnić, że sztuka współczesna może być zrozumiała dla szerokiej publiczności, może być formą aktywnego uczestnictwa w kulturze i angażować osoby, które na co dzień nie mają z nią styczności. Nasz festiwal odpowiada na rosnące zainteresowanie sztuką publiczną i potrzebę istnienia sztuki w przestrzeni miejskiej – podkreślają Joanna Górska i Rafał Góralski. – Prace wielkiego formatu zaistnieją w toruńskiej przestrzeni – pokażemy około 1000 m2 sztuki! A największa praca festiwalu – megafotografia Edwarda Burtynskiego będzie mieć ponad 250 m2 – dodają artyści.

Nie tylko biznesDla klientów
BACK TO TOP