Blog / 5 kroków jak łączyć przestrzeń publiczną z inteligentną reklamą

 

1. Korzystaj z nowoczesnych technologii. Twórz inteligentne reklamy!

 

„Reklama outdoorowa to już nie tylko standardowy billboard, to szereg nowoczesnych nośników, w tym cyfrowych, które umożliwiają odbiorcom kontakt i interakcję z marką, a często też realne zaangażowanie”.

 

Warto korzystać z rozwiązań w duchu Smart City, uwzględniających użycie najnowszych technologii, świetnie wpisujących się w estetykę nowoczesnego miasta. Inteligentna reklama na nowoczesnych nośnikach takich jak Dynamic Backlight, czy wiatach przystankowych wyposażonych w cyfrowe nośniki,  przykuwa uwagę odbiorcy, angażuje go i zaprasza do dialogu. Dzięki real-time marketingowi wyświetlane treści mogą nawiązywać do kontekstu, czasu, miejsca i okoliczności. Technologia umożliwiła zmianę sposobu komunikowania się z odbiorcą, zachęcając go do interakcji. Łączenie świata realnego z wirtualnym, przy pomocy cyfrowych nośników i technologii mobilnych – to tylko przykłady kierunków, w których zmierza współczesny outdoor.

 

2. Twórz rozwiązania użyteczne dla mieszkańców

 

„W ostatnich realizacjach AMS cyfrowe citylighty na przystankach wyposażone są w dodatkowe treści i funkcjonalności w duchu smart city. Na ekranach widoczny jest pasek informacyjny z datą, godziną, prognozą pogody i stanem jakości powietrza. Nośniki te wyposażone są ponadto w panel boczny zapewniający darmowe WiFi, przycisk umożliwiający wyświetlenie mapy okolicy oraz ładowarki ze złączem USB, dzięki którym można na przystanku bezpłatnie doładować telefon.”

 

Outdoor 4.0 to przede wszystkim rozwiązania użyteczne dla mieszkańców. Nośniki reklamowe, to coraz częściej meble miejskie doskonale wkomponowane w architekturę, zapewniające ekologiczne oświetlenie, które poprawia bezpieczeństwo mieszkańców. Na przystanku można poznać mapę okolicy, najnowsze informacje z kraju i świata, a także sprawdzić datę, godzinę czy jakość powietrza. Zwykły plakat, bez mocnego przekazu czy ciekawej graficznie formy – to może być za mało. We współczesnym świecie liczą się informacje, szybkość ich dostarczenia i zwrócenie uwagi odbiorców – w czym DOOH może być wkrótce pionierem. Przy zwracaniu uwagi na użyteczność dla mieszkańców, warto wspomnieć o ekologicznych rozwiązaniach. Słupy reklamowe zasilane energią solarną, czy projekt Zielone Przystanki zrealizowany przez AMS w Krakowie, to tylko niewielki przykład tego jak outdoor wpływa na miejską przestrzeń.

 

3.  Angażuj społecznie. Postaw na sztukę!

 

„W 110. rocznicę śmierci Stanisława Wyspiańskiego zaproponowaliśmy Muzeum Narodowemu w Krakowie wyjście z wystawą „Wyspiański” na ulicę. Na wiatach przystankowych można było „uruchomić zmysły”: obejrzeć dzieła Wyspiańskiego, wysłuchać przewodnika i poczuć zapach kwiatów z dzieł artysty. Wystrój wiat został zaaranżowany fragmentami dzieł Stanisława Wyspiańskiego. Każda z wiat została wyposażona w WiFi, po uruchomieniu którego pojawiała się specjalna strona (landing page) „Przystanek Wyspiański”. Kierowała ona na stronę Muzeum Narodowego, z której można było pobrać materiały dedykowane wystawie. Dodatkowo, dzięki wbudowanym w wiaty urządzeniom mp3 można było wysłuchać przewodnika po wystawie, a na przystankach w Krakowie i Poznaniu – poczuć kwiatowy zapach nawiązujący do motywów pojawiających się często w polichromiach i witrażach Wyspiańskiego.”

 

Outdoor to nie tylko reklama produktów, ale także możliwość promocji sztuki i szansa na jej wyjście spoza murów muzeów na ulice polskich miast. Takie akcje jak Przystanek Wyspiański, Przystanek: Literatura, #PrzygarnijPlakat czy odbywający się po raz 19. konkurs Galerii Plakatu AMS to tylko przykłady tego, że jest potrzeba i miejsce na to, by promować sztukę w przestrzeni publicznej, a operatorzy mogą jednocześnie pełnić rolę mecenasów, wspierając zarówno ośrodki kulturalne jak i młodych artystów. Wyjście takich form sztuki jak plakat z galerii na ulicę, często wzbudza wiele emocji. Ale czyż właśnie nie taka powinna być sztuka plakatu w swoich założeniach? Zwracająca uwagę, angażująca i nieobojętna?

 

4. Bądź na bieżąco. Stawiaj na dobre praktyki światowe.

 

„W naszych warunkach, implementując ustawę, zbyt często stosuje się jednak zakazy, bez pogłębionej dyskusji i refleksji. Ustawa ogranicza na przykład lokalizowanie w pasie drogowym reklam zmienno-obrazowych, w tym cyfrowych. Nie można w nim stosować ruchomych obrazów, efektów wizualnych i przerw pomiędzy kolejno wyświetlanymi informacjami. W praktyce oznacza to, że dopuszczone jest stosowanie wyłącznie „elektronicznego plakatu”. A przecież rozwiązania digital, które dopuszczają bezpieczne, niekolidujące z bezpieczeństwem ruchu drogowego cyfrowe reklamy znamy z ulic Londynu, Pragi, Nowego Jorku. Dlaczego nie może ich być u nas?”

 

W kontekście analizowania plusów i minusów tzw. Ustawy krajobrazowej, warto wziąć pod uwagę doświadczenie państw, w których nowoczesna, cyfrowa reklama funkcjonuje od dawna. Dzięki europejskim i ogólnoświatowym praktykom mamy szansę bazować na doświadczeniu krajów o ugruntowanej gospodarce rynkowej. By wiedzieć więcej na ten temat, zapraszamy do zapoznania się z bezpłatnym raportem na temat kierunków rozwoju branży DOOH, przygotowanym przez infuture hatalska foresight institute – tutaj.

 

5. Udostępniaj najlepsze narzędzia

 

„W kwestii badań w 2018 r. wiele się zmieniło. Zakończył się główny etap prac projektu Outdoor Track prowadzonego przez Instytut Badań Outdooru IBO Sp. z o.o. Udziałowcy spółki stali się właścicielami danych opisujących ich nośniki. (…) W kolejnych miesiącach przeprowadzono szereg konsultacji z klientami w celu wypracowania optymalnego sposobu oferowania outdooru.”

 

Trzeba podkreślić jasno – outdoor jest mierzalny. Środki i technologie jakimi operują współczesne firmy outdoorowe, umożliwiają planowanie i zakup OOH w oparciu o wiarygodne dane nt. widowni i mierzalne parametry. Ale to nie wszystko. Klienci AMS dzięki autorskim narzędziom mają możliwość m.in. poznania zasięgu nośników autobusowych w swoich kampaniach oraz wizualizacji oferty City Transport, obejmującej reklamę na zewnątrz i wewnątrz pojazdów komunikacji publicznej.

Cytaty Marka Kuzaki, Prezesa Zarządu AMS pochodzą z wywiadu przeprowadzonego przez Jakuba Wajdzika dla portalmedialny.pl. Zachęcamy do przeczytania całego wywiadu.

Łączymy przestrzeń publiczną z inteligentną reklamą (część I)

Marek Kuzaka: Łączymy przestrzeń publiczną z inteligentną reklamą (część II)

 

 

 

 

Nasz Serwis korzysta z plików cookies. Wiąże się to z przechowywaniem plików cookies w Twojej przeglądarce oraz przetwarzaniem przez AMS S.A. danych osobowych w celach marketingowych, analitycznych i statystycznych (dodatkowe informacje możesz znaleźć w Polityce Prywatności). Przez dalsze korzystanie z naszego Serwisu, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

OK